Bocciaa voi pelata jokainen

09112016

boccia1

Caritas-Kodilla aloitettiin tiistaina uusi boccian pelaamisryhmä, jota vetävät vapaaehtoistyönä Mika Rauhasoja ja hänen vaimonsa Asta Hietanen. Molemmat pelaavat lajia aktiivisesti Oulun seudun Aivovammayhdistyksen Sporttipoppoossa. Seuraavan kerran ryhmä kokoontuu 13.12. Ensi vuodelle on suunnitteilla peliaika joka tiistaille, jos asukkailla kiinnostusta riittää.

Pelipaikalle oli saapunut ensimmäisellä kerralla toistakymmentä senioria. Innostus oli ilmeistä ja moni tunsikin boccia-pelin jo entuudestaan. Suurimmalle osalle laji oli kuitenkin aivan uusi tuttavuus.

Lajina kuulapeli boccia muistuttaa petankkia, mutta sen säännöt ovat hieman erilaiset. Boccia on suosittu erityisesti vammaisurheilijoiden ja eläkeläisten keskuudessa. Liikuntarajoitteisuus ei ole tämän urheilulajin harrastamiselle ongelma.  Bocciassa jokaisella pelaajalla on oma merkitty ruutunsa, jonka sisältä heitetään. Muiden heittäessä voi istua ja seurata peliä, mutta ruudusta ei saa poistua.

– Palloa voi heittää kädellä, tai yhtä hyvin sitä voi liikuttaa lähes millä ruumiinosalla vaan, päällä, potkaisemalla, vierittämällä tai käyttämällä vierityskourua, kertoo Mika Raudasoja.

Joukkuepelissä kummallakin joukkueella on kuusi palloa, jotka heitetään kohti valkoista maalipalloa. Mahdollisimman monen pallon tulisi päästä lähelle, sillä palloista saa pisteitä. Voittajajoukkue saa niin monta pistettä kuin palloja on lähempänä maalipalloa verrattuna vastustajaan.

Boccian harrastaminen on helppoa, sillä mitään varusteita ei tarvita. Pallotkin tuodaan yhdistyksen puolesta.

– Ainoa varuste, jonka tarvitsee, on iloinen mieli, Mika toteaa.

Boccia on yksi liikuntavammaisten henkilöiden suosituimpia harraste- ja kilpaurheilulajeja Suomessa. Laji vaatii hyvää tarkkuutta ja keskittymiskykyä. Bocciassa kilpaillaan kansainvälisellä tasolla sisäpelissä vaikeavammaisten luokissa paralympialaisissa sekä MM- ja EM-kilpailuissa. Lievempivammaisten osalta bocciassa kilpaillaan sisäpelissä PM-kilpailuissa. Suomessa bocciaa pelataan SM-kilpailuissa ja lukuisissa vuosittaisissa paikallisyhdistysten järjestämissä turnauksissa ympäri Suomea. SM-tasolla bocciassa pelataan ulkona ja sisällä henkilökohtaisessa, joukkue- ja parikilpailussa.

boccia