Caritas mukana Karjasillan koulun alueen uudistamisessa

27052016

Verstas yhdistää Oulussa kodikkaan asumisen ja uusimman teknologian

Karjasillan koulun alueen uudistaminen etenee. Hartela-Forum Oy, Oulun yliopisto, Elisa Oyj, Oulun Energia Oy, PSOAS, Caritas Palvelut Oy, TA-Yhtymä ja Touhula Varhaiskasvatus Oy ovat allekirjoittaneet 26.5.2016 aiesopimuksen, jonka perusteella nykyisen Karjasillan koulun alueelle toteutuu tulevaisuuden palvelu- ja asumisratkaisuja hyödyntävä asuinkortteli, Karjasillan Verstas.

Aiesopimuskumppanien visio Karjasillan Verstaasta on kirkas. ”Olemme luomassa Ouluun kokonaan uudenlaista asumisen konseptia”, toteaa hankkeesta vastaavan Hartela-Forum Oy:n toimitusjohtaja Markku Taskinen. ”Karjasillan koulun alueelle rakennettavaan kortteliin tuodaan monia sellaisia tulevaisuuden asumis- ja palveluratkaisuja, joita nähdään laajemmassa käytössä vasta pidemmän ajan kuluttua”.

Suunnitelmissa on mm. tuottaa ympäristöystävällistä energiaa aurinkopaneelein ja järjestää alueelle osittainen talvisulanapito Oulun Energian toimittamien ratkaisujen pohjalta. Täysin uusi avaus on rakennusten kunnon tarkkailu reaaliajassa sensoriteknologian keinoin. Välittömät ja oikein kohdennetut huolto- ja korjaustoimenpiteet pitävät asuntokannan hyvässä kunnossa.

Karjasillan Verstas tukee asukkaiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä

Kestävän rakentamisen lisäksi uuteen asuinkortteliin suunnitellaan asukkaiden hyvinvointia ja asumisen turvallisuutta lisääviä ratkaisuja. Vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä tuetaan rakennusten kylämäisellä sijoittelulla sekä toteuttamalla kortteliin suojaisa ja viihtyisä piha-alue kohtaamisia varten.

”Vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden puute on tällä hetkellä yksi kaupunkiasumisen suurimpia haasteita. Lähdemme tietoisesti muuttamaan tätä – Karjasillan Verstaan pihapiirissä saa ja pitää olla elämää, toimintaa ja ihmisiä. Lisäksi aiomme testata jo olemassa olevia mutta myös uusia teknologisia ratkaisuja asukkaiden väliseen keskinäiseen yhteydenpitoon”, kertoo Taskinen.

Living Lab tuo yrityksille uusia mahdollisuuksia

Asumiseen liittyvien uusien palvelujen testaamisen mahdollistaa Karjasillalle sijoittuva Living Lab -ympäristö, joka koostuu alueen asukkaista ja muista toimijoista, kuten Touhula Varhaiskasvatuksen englanninkielisestä Star Kindergarten -päiväkodista, Caritaksen hoivapalveluista sekä Hartelan, PSOAS:n ja TA-yhtymän tarjoamista asumisratkaisuista. Living Lab -ympäristössä yritykset voivat testata ja kehittää uusia tuotteita ja palveluita suoraa arjen ympäristössä yhdessä käyttäjien kanssa.

Taskisen mukaan asumiseen liittyvien palvelujen ja ratkaisujen täytyy tulevaisuudessa olla yhä käyttäjälähtöisempiä. ”Karjasillan Living Lab tuo Oulun seudulle uudenlaisen tuotekehitysympäristön, missä käyttäjät ovat kaikki samassa korttelissa, testaavat uusia palveluita ja antavat niistä palautetta suoraan yrityksille. Haastammekin nyt yritykset miettimään, millaisia asumiseen, vuorovaikutukseen ja asukkaiden hyvinvointiin liittyviä uusia innovaatioita voisimme testata Karjasillan Verstaalla.”

Aiesopimuskumppaneista Elisalla on suuri rooli Living Lab -ympäristön suunnittelussa ja toteutuksessa, ja Oulun yliopisto tukee yritysten tuotekehitystoimintaa niiden tutkimus- ja innovaatiokumppanina. Karjasillan hanke hyväksyttiin 25.5.2016 Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n ja Oulun yliopiston rakentaman 5GTN-testiverkoston yhdeksi pilottikohteeksi.

Lapio isketään maahan ja uuden asuinkorttelin rakentaminen alkaa arviolta syksyllä 2017.

TAUSTAA

Hankkeen taustalla on Oulun kaupungin järjestämä Karjasillan koulun ja sen lähialueen käsittävä tontinluovutuskilpailu, jonka Hartela-Forum Oy yhteistyökumppaneineen voitti vuonna 2015. Kilpailussa painotettiin innovatiivisia ratkaisuja ja tuotekehitystä sekä kumppaniverkoston roolia alueen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Rakennushankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Hartela-Forum Oy. Asuinkortteliin tulee omistusasuntoja, TA-Yhtymä Oy :lle energiatehokkaita vuokra-asuntoja ja PSOAS:n opiskelija-asuntoja. Alueen muista toimijoista on tässä vaiheessa varmistunut Touhula Varhaiskasvatus Oy ja Caritas Palvelut Oy. Karjasillan Verstaan Living Lab -ympäristön suunnitteluun ja toteutukseen osallistuvat myös Elisa Oyj, Oulun Energia Oy sekä Oulun yliopisto.

Markku Taskinen, toimitusjohtaja, Hartela-Forum Oy, p. 010 561 2601