Caritas-Säätiö Vates-säätiön taustayhteisöksi

01062018

DSC01888_

Vates-säätiö toimii asiantuntijaorganisaationa vammaisten, pitkäaikaissairaiden ja osatyökykyisten henkilöiden yhdenvertaiseksi työllistymiseksi. Vatesin toimintamuotoja ovat kehittäminen, vaikuttaminen, kouluttaminen, tiedottaminen ja verkottaminen. Vates toimii yhteistyössä työllistämisen, kuntoutuksen ja koulutuksen sidosryhmien kanssa.

Vates on vammaisjärjestöjen perustama asiantuntijaorganisaatio, jonka strategisena taustavoimana on 42 taustayhteisöä, jotka ovat valtakunnallisia vammaisjärjestöjä, niiden alueellisia yhdistyksiä, erityishuollon kuntayhtymiä ja työllistämispalveluita tuottavia toimijoita. Vates-säätiö on toiminut vuodesta 1993.

Sekä Caritas-Säätiö että Caritas Palvelut Oy ovat mukana työllistämistoiminnassa. Olemme tehneet kuntien kanssa sopimuksia työllistämiseen liittyen ja sitoutuneet ottamaan työkokeilijoita ja työllistämään palkkatuella siihen oikeutettuja henkilöitä. Myös kehitysvammaisten avotyötoiminnassa Caritas Yhteisöt on mukana.

Säätiön talous- ja hallintojohtaja Aino Kaisa Karjalaisen mukaan Caritas haki Vatesin taustayhteisöksi, koska meillä on tehty pitkään töitä vammaisten henkilöiden parissa. Caritaksessa uskotaan, että saamme Vates-säätiöltä hyödyllistä ajankohtaista tietoa toimialalta.

– Maaliskuussa meillä alkoi myös ESR-rahoitteinen hanke Duunista totta, jolla pyritään edistämään vammaisten henkilöiden työllistymistä. Tämä hanke ja osallistuminen kansainväliseen opintomatkaan, jonka Vates järjesti, antoivat sysäyksen hakea Vates-säätiön taustayhteisöksi, Karjalainen sanoo.

Lisää Vates-säätiöstä: www.vates.fi