Vapaaehtoiseksi vireään toimintaan

Vapaaehtoistoiminta on hieno tapa parantaa apua tarvitsevien henkilöiden elämänlaatua ja arkea. Tapoja on lukuisia: voit toimia esimerkiksi yksinäisen vanhuksen ystävänä ja ulkoiluapuna, kaverina vammaiselle retkillä ja tapahtumissa, ohjata liikuntaryhmiä, toimia harrastekerhon vetäjänä tai vaikkapa tapahtumien järjestelyapuna – eli mitä tahansa, jolla voi antaa hyvää mieltä lähimmäiselleen ja itselleen.

Vapaaehtoistoimintaan voit osallistua omien voimavarojesi ja mahdollisuuksiesi mukaisesti, esimerkiksi pari tuntia viikossa tai kerran kuukaudessa. Voit osallistua vapaaehtoistoimintaan yhdessä ystäväsi, sisaruksesi tai puolisosi kanssa. Voit ilahduttaa asukkaitamme myös keikkaluontoisesti esimerkiksi opiskelujen loma-aikoina.

Vapaaehtoisemme suunnittelevat toimintansa yhdessä koordinaattorin kanssa. Toimintakausia on vuodessa kaksi. Vapaaehtoisille järjestetään kaksi kertaa toimintakaudessa yhteisiä tapaamisia sekä koulutus- ja virkistysmahdollisuuksia. Lisäksi haastamme kansalaisia, yrityksiä ja oppilaitoksia mukaan erilaisiin tempauksiin.

Olemme vapaaehtoistoiminnan verkosto VARESin jäsenyhteisö. VARESin sivuilta saat lisätietoa vapaaehtoistoiminnasta ja vapaaehtoistoiminnan peruskurssista.
VARES edistää Pohjois-Pohjanmaalla vapaaehtoistoiminnan näkyvyyttä ja arvostusta. Verkostossa toimii noin 40 jäsentä.

Tutustu vapaaehtoistoimintaamme:

+ Avoimet mahdollisuudet

Tällä hetkellä vapaana olevat paikat vapaaehtoisille:

– Lisää vapaaehtoisia vanhusten ulkoiluttamisryhmään. (Yhdessä muiden vapaaehtoisten kanssa, Willa Lupiini, Kempele)
– Ystävä/ulkoilukavereita (useita paikkoja eri sijainnilla)
– Musiikkihetken vetäjä (vanhusten tai vammaisten henkilöiden pariin)
– Karaoke-tuokion vetäjä vammaisten pariin (vanhusten tai vammaisten henkilöiden pariin)
– Lehtien lukija vammaisten pariin
– Retkikavereita vanhus- ja vammaistyöhön
– Toiminnallisten tuokioiden ohjaaja vanhusten pariin (esim. liikunta- tai peliryhmä)
– Käsityö/Tarinakerhon vetäjä (Caritas Matriiti Tuira)
– Asukaskahvilaan apu
– Porinapiirin vetäjä vammaisten pariin
– Peli-iltojen vetäjä (Caritas-Koti)
– Runokerhon vetäjä (Caritas-Koti)
– Käsityöryhmän ohjaaja (Metsolan Kartano)

+ Senioriryhmätoiminta

Esimerkkejä erilaisista vapaaehtoisten vetämistä ryhmistämme:

Liikunta ja peliryhmät:

• Kuntosaliryhmät
  • Tuolijumppa
  • Voimaa kinttuihin
  • Ulkoiluryhmät
  • Peliryhmät

Musiikki ja kädentaidot:

• Yhteislaulut
  • Käsityökerho
  • Taideryhmät
  • Piirustusporukka

Keskustelu ja kulttuuri:

• Tietovisa
  • Kulttuurikerho
  • Lehtituokiot
  • Asukaskahvilat

Ryhmiä järjestetään itsenäisen asumisen kohteissamme ja palvelukodeissamme. Uusia ryhmiä voi käynnistää edellä mainituilla toiminnoilla tai kokonaan uusilla ideoilla. Ota yhteyttä ja kerro kiinnostuksestasi!

+ Ystävätoiminta

Ystävätoiminnan vapaaehtoisena tärkein ominaisuutesi on kyky kuunnella ja olla läsnä. Yhteinen ajanvietto voi olla esimerkiksi kahvittelua, ulkoilua tai jokin mielekäs harrastus. Ystävänä voit antaa aikaasi niin paljon kuin sinulle sopii, mutta suositeltavaa on sitoutua toimintaan pitempiaikaisesti ja yhdessä sovituilla ajoilla.

Ota yhteyttä ja opastamme sinua eteenpäin!

+ Harrastekaveri

Harrastekaverina voit lähteä seuraksi esimerkiksi teatteriin, konserttiin, elokuviin tai muihin vapaa-ajan tapahtumiin ja tekemisiin, joihin ei välttämättä yksin tulisi lähdettyä. Harrastekaveruus voi olla keikkaluontoista. Aina ei tarvitse lähteä mihinkään, vaan yhteinen mielenkiinnonkohde voi löytyä vaikka lautapeleistä.

Ota yhteyttä ja opastamme sinua eteenpäin!

+ Yhteisötoiminta ja tapahtumat

Esimerkkejä tapahtumistamme:

• Caritas Forum -yleisöluennot Caritas-Kodilla
  • Kehitysvammaisten kesäjuhla Tahkokankaalla
  • Kehitysvammaisten discot Tahkokankaalla

Myös yritykset voivat tarjota vapaaehtoista tukea yhteisötoiminnallemme esimerkiksi osallistumalla tapahtumien talkoisiin.

+ Hyvä Naapuri -hanke

Caritaksen palvelutalossa asuu nuoria aikuisia yhdessä vanhusten ja eri tavoin vammaisten asukkaiden kanssa. Nuoret asuvat tavallisissa asunnoissa ja maksavat niistä hieman huokeampaa vuokraa. He sitoutuvat olemaan hyviä naapureita ja viettävät aikaa asukkaiden parissa muutaman tunnin viikossa, kukin omalla tavallaan. Toiminnan tavoitteena on vähentää yksinäisyyttä sekä mahdollistaa eri-ikäisten ja erilaisten ihmisten kohtaamista arjessa.

Caritaksen Hyvä Naapuri -ohjelma on ensimmäinen laatuaan Pohjois-Suomessa. Idea yhteisölliseen asumiseen tuli Hollannista. Caritaksen johtoryhmä vieraili huhtikuussa 2016 Humanitas- dementiakodissa, jossa asui muistisairaiden asukkaiden lisäksi nuoria. Jo saman vuoden elokuussa ensimmäiset nuoret muuttivat Caritaksen Oulun palvelutaloihin. Vuonna 2017 toiminta laajeni Rovaniemelle. Keväällä 2018 toimintaa aiotaan laajentaa Oulussa myös Linnanmaalle.

Lisätietoja Hyvä Naapuri -hankkeesta antaa Caritas-Säätiön diakoniajohtaja Marja-Leena Tahkola.
Puh: 044 468 4225, marja-leena.tahkola@caritaslaiset.fi

Lue lisää Hyvä Naapuri -toiminnasta lehtijutuista:

Forum24/ 27.10.2016 (sivulla 16)

Yle Oulu/ 12.10.2016

Kaleva/ 22.8.2016

Kotiliesi

+ Hae vapaaehtoiseksi

Ota rohkeasti yhteyttä, niin keskustellaan lisää jo tarjolla olevista vapaaehtoistyön vaihtoehdoista tai omista ideoistasi ja kiinnostuksen kohteistasi. Kaiken ikäiset ovat erittäin tervetulleita mukaan toimintaamme!

Hae vapaaehtoiseksi

• Syötä luku väliltä 1920 - 2100.
  • Hakemus käsitellään luottamuksellisesti.

Henkilötietojen käsittelyssä noudatamme EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (2016/679). Lisätietoja Caritaksen henkilötietojen käsittelystä löydät tietosuojaselosteistamme (linkki sivun alla). Käytämme antamiasi tietoja vain Caritaksen vapaaehtoistoimintaan liittyvään viestintään ja tiedottamiseen. Tämän suostumuksen voit peruuttaa myöhemmin ottamalla yhteyttä Caritaksen vapaaehtoistoiminnan koordinaattoriin Matleena Keräseen.