Iloa Tupaan -projekti toi slovenialaisen nuoren tutustumaan Caritas Niemelän arkeen

02052017

Kuva: Caritas Niemelässä vieraillut slovenialainen Tjaša Furlan piti Iloa Tupaan -projektiin osallistumista hienona ja opettavaisena kokemuksena.

Iloa tupaan on AIESEC-Oulu ry:n tuottama projekti, jonka idea on tuoda nuoria vapaaehtoisia ulkomailta järjestämään ikäihmisille virkistävää toimintaa. Projektin työharjoittelujaksolla nuoret tutustuvat palvelukotien arkeen ja käyttävät luovuuttaan keksimällä ikäihmisille piristäviä aktiviteetteja. Samalla he kertovat oman kulttuurinsa perinteistä ja voivat tutustuttaa asukkaita esimerkiksi oman maansa ruokiin. Projektista hyötyvät niin oululaiset ikäihmiset kuin nuoret vapaaehtoiset, jotka saavat projektin kautta arvokasta työkokemusta.

Slovenialainen Tjaša Furlan vieraili Caritas Niemelässä

Caritas Niemelässä vieraillut slovenialainen, psykologiaa opiskeleva Tjaša Furlan (kuvassa) kirjoitti kokemuksistaan kiitoskirjeen. Työharjoittelunsa aikana Tjaša oppi paljon ikäihmisten kanssa työskentelystä ja  piti projektiin osallistumista hienona mahdollisuutena saada työkokemusta ulkomailla. Kirjeessään Tjaša kiittää Caritaksen henkilökuntaa ystävällisestä ja kärsivällisestä opastuksesta. Kiitos Tjašalle mukavista yhteisistä hetkistä!

Tjašan kirje kokonaisuudessan alla:

I would like to start by saying that my experience with this project was a really positive, great experience which was sometimes challenging but I learned from the challenges and the general impression of the experience always remained good.

I decided to be a part of the Iloa Tupaan project because I wanted to get some practical experience with working with the elderly people since I didn’t have any yet. I study Psychology and it was a really good way for me to learn how to interact with the elderly which I think it will be very useful for my work in the future.

In the elderly home Caritas I was mostly included in helping the elderly with their everyday activities (for example helping them go to lunch and taking them for a walk), I interacted with the elderly by playing some games with them or try to interact with them by drawing (which was a bit challenging because of the language barrier) and with my mentor and her helper we orgnized some activities for the elderly (for example baking, going to trips – ice fishing trip, trip to the botanical garden, and doing some physical and verbal exercises with them). I also tried to bring a little bit of the Slovenian culture to the elderly home (I did a presentation about Slovenia, we baked Slovenian desserts and we made Easter decorations in a Slovenian way). Through this project I learned a lot about working with the elderly (how the work in an elderly home looks like and how to interact and connect with the elderly). The staff (especially my mentor and her helper) made my work there a lot easier with their kindness, patience and translations, it was a really pleasent environment to work in and I really enjoyed working there.

I would reccomend this experience to everyone who wants to learn in a challeging environment (the language barrier). I think this kind of a project is a very good way to experience the work process in another country. They can maybe take some of the methods of working they learned in the project and use them in their future work (if their future work will be related to the work they do in the project as it is in my case).

In concluson, in general I’m really sad my project is ending because I had a really great time and maybe in the future I’ll join some other similar Project.

Tjaša Furlan