Senioritanssi on hyväksi keholle ja mielelle

15112016

20161114_150609_

Caritas-Kodilla on tänä syksynä alkanut senioritanssi, jota ohjaa vapaaehtoistyöntekijä Riitta Kyllönen. Tunneilla kokeillaan erilaisia tansseja sen mukaan, mitä osallistujat toivovat. Tanssia voi seisten tai istuen, parin kanssa tai soolona. Senioritanssit ovat rentoja seuratansseja, joilla kullakin on oma nimi, koreografia, luonne ja musiikki. Riitan tunnilla pääsee kokeilemaan myös Seniori Bailatinoa, joka on ikäihmisille suunniteltua soolotanssia menevän lattarimusiikin tahdissa. Tanssittavia tansseja ovat mm. salsa, samba ja cha-cha.

Senioritanssille on tyypillistä rentous, seurallisuus ja itseilmaisu. Askeleet ovat helposti opittavia ja musiikki mukaansa tempaavaa. Jatkuvasti vaihtuva pari vähentää mies- ja naisroolin painoarvoa. Senioritansseja tanssitaan useimmiten paripiirissä, jossa tanssipari vaihtuu.

– Senioritanssi on nivelystävällistä liikuntaa, jossa ei ole räväköitä ja äkkinäisiä liikkeitä. Myös syke saadaan nousemaan hyvin, kun tanssissa päästään kunnolla vauhtiin, Riitta kertoo.  Tärkeää ovat myös tanssin sosiaaliset vaikutukset. Ryhmäläiset lähtivät tanssitunnilta hymy huulilla, innostunein mielin.

Senioritanssia järjestetään vielä kolme kertaa joulukuussa ja ensi vuodelle on suunniteltu vakiovuoroa. Kaikki ovat tervetulleita mukaan!

20161114_150914_