Suunta elämälle -hankkeen uutiskirje 1/2019

26062019

suunta elämälle

Suunta elämälle on sosiaalisen kuntoutuksen ja osallisuuden tukemisen hanke, jossa pyritään löytämään asiakkaan kanssa yhdessä mielekäs ja merkityksellinen arki – suunta elämälle. Kohderyhmänä ovat oululaiset päihde- ja mielenterveyskuntoutujat sekä vammaiset ihmiset.

Tuemme asiakkaitamme löytämään omia vahvuuksiaan ja pienin askelin ottamaan osaa myös vaikkapa erilaisiin ryhmiin. Etsimme yhdessä asiakkaan kanssa sisältöä ja rakennetta arkeen. Arjen taidoissa tukeminen, oman porukan tai paikan löytyminen tai vaikkapa koulutus- tai työelämäpolun kartoitus ovat keskeistä työssämme.

Hankekuulumiset

Hanke on saanut vahvan startin ja suunnittelutyö on hyvässä vauhdissa. Markkinointityö on käynnissä ja yhteistyöverkosto on alkanut rakentua. Asiakastyö on aloitettu toukokuussa, yksilöohjauksessa onkin jo mukavasti asiakkaita. Hankkeen keskeiset teemat, osallisuus ja itsemäärääminen näkyvät tekemisessä – emme rakenna valmiita malleja, joihin asiakkaamme istutetaan, vaan asiakkaat ovat mukana palvelun sisältöjen suunnittelussa.

Tiimin jäsenet

Tiimimme koostuu henkilöistä, joista jokainen tuo mukanaan oman mausteensa ja erikoisosaamisensa. Annemarilla on pitkä työtausta Oulun kaupungin hyvinvointipalveluissa sekä erilaisissa hankkeissa. Annemarin vapaa-aika menee perheen kanssa touhuillen ja järjestötehtävissä. Kaisa on toiminut aiemmin kehitysvammaisten ja neurologisesti vammaisten päivätoiminnan ohjaajana sekä kaupallisella alalla. Vastapainona työlle Kaisalle tärkeää ovat luonnon ja liikunnan lisäksi ystävät ja kotoilu. Milan on taustaltaan toimintaterapeutti, jolla on myös vahva visuaalisen puolen ja luovan ilmaisun tausta. Vapaa-ajallaan Milan rentoutuu monipuolisesti liikkuen.

Yhteistyöllä tuloksiin

Yhteistyötä tekemällä, verkostoja tiivistämällä sekä uusia luomalla syntyy vaikuttavaa työtä osallisuuden ja sosiaalisen kuntoutuksen saralla. Toiminnassamme korostuu verkostoyhteistyö, jossa asiakas on kaiken keskiössä. Olemme suunnitelleet asiakaspolkuja yhteistyössä Oulun kaupungin työtoimintapalvelujen, kolmannen sektorin toimijoiden ja mm. alueella toimivien muiden hankkeiden kanssa. Asiakkaidemme ryhmätoimintaan osallistumisessa teemme myös yhteistyötä Oulussa jo toimivien yhteistyötahojen kanssa. Myöhemmin, mikäli asiakkaidemme tarpeista nousee ajatus omalle ryhmätoiminnalle, voimme sitä itsekin järjestää.

Hankkeen lähitulevaisuus

Hommat jatkuvat läpi kesän ja syksy näyttää mukavalla tavalla työntäyteiseltä. Heti kesälomien jälkeen jatkuvat hankevierailumme laajenevan yhteistyöverkostomme työntekijöiden ja asiakkaiden parissa. Syksyllä on myös tiedossa työpajoja sosiaalisen kuntoutuksen teemalla.

Hankkeella on Facebook-sivu, jonka kautta viestitään ajankohtaiset hankekuulumiset ja tapahtumat. Myös sähköisten uutiskirjeiden kautta välitämme kuulumisiamme muutaman kerran vuodessa. Voit tilata sen osoitteesta annemari.eskola@caritaslaiset.fi.

Ota yhteyttä

Annemari Eskola, projektipäällikkö Puh. 044 468 4297, annemari.eskola@caritaslaiset.fi

Kaisa Pitkälä, projektityöntekijä Puh. 044 468 4289, kaisa.pitkala@caritaslaiset.fi

Milan Kolarovic, projektityöntekijä Puh. 044 468 4294, milan.kolarovic@caritaslaiset.fi

Suunta elämälle on kolmivuotinen (2019-2022) Euroopan sosiaalirahaston (ESR) osarahoittama hanke, jonka vastuuviranomainen on Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Hankkeen toteuttaa pohjoissuomalainen Caritas-Säätiö.

Seuraa hanketta Facebookissa

Uutiskirje 1/2019 (pdf)