Caritaslaiset kertovat

+ Anneli Heikkinen | Kassatarjoilija, Ravintola Caritas

Erilaisten ihmisten palvelu on antoisaa

Caritaksessa saa kohdata erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä. Meillä käy asiakkaana niin talon asukkaita kuin työntekijöitä, vierailijoita ja muita ohikulkijoita. Monelle asukkaalle ravintolassa käynti on päivän kohokohta. Haluammekin tarjota yhteisöllisen paikan kohdata ja tavata muita ihmisiä.

Työtehtäviini kuuluvat mm. asiakaspalvelu, lounaslinjaston valmistelu, kassatilitykset, ja kokouskahvitusten hoitaminen. Erityisen mieluisaa on salin somistaminen vuodenaikojen ja erilaisten teematapahtumien mukaan, sekä erilaisten juhlien kattaukset. Myös Caritaksen omat asiakas- ja yritystapahtumat hoituvat meidän kauttamme.

Hyvä yhteishenki on täällä parasta. Yhteisöömme mahtuu erilaisia ihmisiä ja täällä arvot ovat kohdillaan.

+ Virpi Partanen | Lähihoitaja, Caritas Willa Lupiini

Parasta on tyytyväinen asiakas

Asukkaidemme perushoito ja huolenpito ovat tehtäviäni. Vastaan myös palvelukodin päivittäisestä ohjatusta viriketoiminnasta ja ulkoilun järjestämisestä. Asukkaat tulevat meille hoitajille läheisiksi ja parasta työssäni onkin kohdata tyytyväisiä ja levollisia asiakkaita.

Työyhteisönä Caritas on turvallinen ja työ on mielestäni merkityksellistä. Olemme kuin yhtä perhettä: yhteinen toiminta on monipuolista, tapahtumiin ja juhliin panostetaan ja saamme osallistua myös koulutuspäiviin. Se auttaa pysymään ajan tasalla omassa osaamisessa. Erityisesti arvostan sitä, että työntekijänä voin vaikuttaa siihen, miten haluan itseäni kehittää.

+ Valtteri Satomaa | Siviilipalvelusmies, asukaspalvelut

Aikaa asiakkaille

Yksi tärkeimmistä tehtävistäni on toimia ”hyvän mielen lähettiläänä”. Vierailen vasta taloon muuttaneiden luona juttelemassa, kertomassa talon tapahtumista ja helpottamassa uuteen kotiin kotoutumisessa. Toki hoitelen myös erilaisia asiointitehtäviä.

Caritaksella on mukavaa ja rentoa porukkaa töissä. Myös asukkailta saa välitöntä, positiivista palautetta. Asiakkaat nauttivat, kun ei ole kiire, vaan saa vaihtaa rauhassa kuulumisia. Olenkin jo haaveillut, että rupeaisin pitämään vapaamuotoista kerhoa, jonne kaikki olisivat tervetulleita.

+ Ilkka Kumpulainen | Lähihoitaja, vammaispalvelut

Ihmisläheistä työtä

Toimin vammaisten kotihoitotiimissä, joka tarjoaa ympärivuorokautista hoitoa ja apua asiakkaan omaan kotiin.  Avustan asiakkaita päivittäisissä toimissa, teen hoidollisia tehtäviä ja annan avun erilaisiin arjen askareisiin. Työ on monipuolista ja yksilöllistä, koska jokaisen asiakkaan kanssa tehdään erilaisia asioita, niin kotona kuin kodin ulkopuolella. Työssäni opin joka päivä jotain uutta.

Meillä on hyvä tiimi, ja aina voi kysyä neuvoa ja apua. Myös muiden palveluyksiköiden kanssa tulee tehtyä yhteistyötä, jeesataan puolin ja toisin.

+ Sanna Kemppainen | Laitoshuoltaja, kotihoitopalvelut

Näen työssäni käden jäljen

Tiimimme tarjoaa siivouspalveluja yksityisasiakkaille heidän koteihinsa sekä sisäisesti kaikkiin omiin yksiköihimme. Vastuulleni kuuluu pyykkihuollon palvelut. Luottamustoimena minulla on työsuojeluasiamiehen tehtävä.

Palkitsevinta työssäni on se, että asiakkaani on tyytyväinen työni jälkeen ja antaa positiivista palautetta. Täällä tunnen olevani tärkeä ja koen, että työtäni arvostetaan. Kaikki ovat ystävällisiä ja auttavat toisiaan. Työtä on riittänyt hyvin, ja uskon, että sitä riittää myös tulevaisuudessa.

+ Minna Rissanen | Lähihoitaja, Caritas Veturi

Alan vaihto ei ole kaduttanut

Työskentelin 18 vuotta elektroniikka-alalla, ja kun yrityksen väki irtisanottiin, päätin hakeutua hoitoalalle. Päivääkään en ole katunut, sillä olen tykännyt kovasti hoitajan työstä ja ihmisten parissa työskentelystä. Kahta samanlaista päivää ei ole!

Tarjoan yksilöllistä, päivittäistä perushoitoa sekä päivätoimintaa vammautuneille tai neurologisesti sairastuneille asukkaillemme. Teen yhteistyötä myös terapeuttien, lääkereiden ja muiden hoitoon osallistuvien tahojen kanssa. Työtä tehdään asiakkaan kanssa kuntouttavasti ja on palkitsevaa nähdä asiakkaan eteenpäin menoa.

Iän tuomasta elämänkokemuksesta ja maalaisjärjestä on ehdottomasti hyötyä tässä työssä. Myös kykyä soveltaa käytäntöjä tilanteen ja asiakkaan mukaan. Asukkaille on tärkeää, että heillä on tutut hoitajat, joihin he luottavat.

+ Hannu Vänttilä | Avotyöntekijä, Caritas-Koti

Päivääkään en vaihtaisi pois

Olen yksi Caritaksen avotyöntekijöistä, joita talossa työskentelee kaikkiaan puolenkymmentä erilaisissa tehtävissä. Työtehtäviini kuuluvat päivittäisen postin kuljettaminen yksiköistä toiseen ja tilojen kalustaminen erilaisia tapahtumia varten. Lisäksi olen toiminut avustajana Caritaksen vammaisasiakkaiden toiminnassa, kuten bändiprojekteissa ja leireillä.

Työpaikkana tämä on maailman paras. Työkaverit ovat tosi mukavia ja se on hauskaa, kun jokainen päivä on erilainen. Kun aamulla nousee sängystä ja menee töihin, ei ikinä tiedä, mitä tuleva päivä pitää sisällään.

Olen ollut Caritas-Kodilla töissä vuodesta 2003 lähtien. Caritaksessa puhutaan, että minulla on talon paras ihmistuntemus. Olen ollut aina tällainen sosiaalinen luonne. On kiva tutustua erilaisiin ihmisiin ja olla ylipäätäänkin ihmisten kanssa tekemisissä.