Töissä Caritaksella – kesätyöntekijät kertovat

09082016

Kesätyöntekijät täydentävät Caritaksen henkilöstöä joka vuosi, sillä lähes jokaiseen yksikköön palkataan 2-3 kesätyöntekijää. Mukana on lisäksi kesätyösetelillä parin viikon jaksoja työskenteleviä nuoria. Kesätyöntekijöitä on eniten hoitoalalta, mutta myös hallinnossa, avustajina ja ravintoloissa on vuosittain muutamia kesätyöntekijöitä.

Caritas-Säätiön henkilöstö- ja laatupäällikkö Ulla Pyykkönen kertoo, että Caritakselle kesätöihin voi päästä esimerkiksi lähihoitajiksi alan opiskelijat, jotka ovat suorittaneet lähihoitajan perusopinnot hyväksytysti. Osa kesäsijaisista on myös jo valmistuneita hoitajia, sillä opiskelija ei saa osallistua lääkehoitoon. ”Opiskelijoita voimme palkata sen verran, että asiakkaiden turvallisuus voidaan taata myös vakihoitajien kesälomien ajan”, Ulla lisää.

Osa kesätyöntekijöistä valitaan jo hyvissä ajoin tammi-helmikuussa ja jotkut yksiköt ottavat hakemuksia vastaan vielä maaliskuussakin. Pääsääntöisesti esimiehet tekevät valinnat kesätyöntekijöistä. ”Kesätöihin Caritakselle pääsee parhaiten niin, että on jo aiemmin ollut täällä töissä joko keikkalaisena, vakituisena tai vapaaehtoisena. Joka kesä valitsemme kuitenkin myös uusia työntekijöitä”, Ulla lisää.

Tutustu muutamaan vuoden 2016 kesätyöntekijöistämme:

Kati, Caritas Celesta, sairaanhoitaja/lähihoitaja

kati

”Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, mutta nyt olen ollut kesän Celestassa lähihoitajan tehtävissä. Celesta on minulle tuttu paikka, sillä olen ollut täällä aiemmin vakituisena. Jatkoin Etelä-Suomessa sairaanhoitajan opinnot loppuun ja muutin takaisin Ouluun.

Äitiysloman jälkeen aloin tekemään keikkatöitä Caritaksella ja sitä kautta pääsin kesäsijaiseksi. Parasta työssäni Celestassa on hyvä työporukka ja asukkaat, jotka ovat nuoria ja touhuavat koko ajan jotakin. Asukkaiden kanssa pystyy pelaamaan huumorilla ja jokainen päivä töissä on erilainen. ”

Maria-Stina, hallinto, taloussihteeri

mariastina

”Opiskelen toista vuotta kauppatieteitä Oulun yliopistossa. Olen toista kesää töissä Caritas-Säätiön taloushallinnossa taloussihteerinä. Vastuualueilleni kuuluvat lähinnä osto- ja myyntilaskutuksen hoitaminen.

Olin täällä kesätöissä myös viime kesänä, joten olen iloinen kun pääsin tänä kesänä töihin uudestaan. Toimenkuvani on jonkin verran laajentunut viime vuodesta. Parasta työssä on uuden oppiminen ja yrityksen toiminnan näkeminen käytännössä. Yliopistosta saa laajan teoreettisen osaamisen, mutta käytäntö täytyy opetella itse ja parhaiten se onnistuu töiden tai harjoittelun kautta.

Caritaksella on myös ollut hyvä ilmapiiri ja on kivaa kun johtajilla ja työntekijöillä on avoimet välit keskenään. Tässä työssä on mielenkiintoisinta nähdä mistä raha tulee ja minne se menee.”

Albert, Caritas Celesta, kesäsetelityö

albert

”Olen Celestassa töissä kahden viikon jakson ajan kesätyösetelin kautta. Työtehtäviini kuuluu muun muassa keittiöaskareissa avustamista, päivätoimintaan osallistumista ja ulkoilua asukkaiden kanssa.

Kaverini äiti vinkkasi minulle, että Caritakseen voi hakea kesätöihin kesäseteliläiseksi. Katsoin ilmoituksen netistä, soitin yhteyshenkilölle ja pääsin haastatteluun. Olen viihtynyt täällä hyvin, sillä Celestan asukkaat ja työntekijät ovat huipputyyppejä! Koko ajan on ollut tekemistä ja voisin tulevaisuudessa kuvitella hakeutuvani hoitoalalle.”

Fanni, Ravintola Aino

fanni

”Opiskelen Oulun seudun ammattiopiston aikuislinjalla kokiksi ja opinnot ovat puolivälissä. Pääsin Ravintola Ainoon töihin työharjoittelun kautta. Tein täällä myös keikkatyötä ennen kesää.

Parasta työssä on kun saa hyvää palautetta asiakkailta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että joku tulee kehumaan ruokaa ja se tuntuu hyvältä. Caritas Ravintoloissa on rento ilmapiiri ja mukavat työkaverit.”

Elina, Caritas Kuntoutus, fysioterapeutti

elina

”Olen valmistunut fysioterapeutti ja nyt vuosiloman sijaisena Caritas Kuntoutuksessa. Olin ensin kesäkuun fysioterapeuttina Caritas Sairaalan puolella ennen kuin siirryin kuntoutukseen.

Olen ollut aiemmin Caritaksella töissä avustajana noin vuoden verran. Otin ennen kesää yhteyttä kuntoutuspäällikkö Paula Oikaraiseen ja sitä kautta pääsin ensin sairaalaan töihin.

Caritaksella töissä olemisessa on parasta se, että ihmiset tekevät töitä yhdessä tiiminä ja kaikki tervehtivät toisiaan sekä ovat ystävällisiä. Sain myös todella hyvän perehdytyksen työhöni ja Caritas Kuntoutuksessa on myös hyvät puitteet työn tekemiselle, mikä on vaikuttanut kovasti työssä viihtyvyyteen.”

Jani, avustajapalvelut

jani

”Opiskelen yliopistossa kemiaa ja olen tehnyt avustajan hommia keikkatyönä noin 1,5 vuotta opintojen ohella. Suoritin Caritaksella siviilipalveluksen ja pääsin sitä kautta tekemään keikkatyötä avustajana.

Parasta avustajan töissä on päivien vaihtelevuus. Välillä työ ei edes tunnu työltä, sillä asiakkaat ovat mukavia ja tulen heidän kanssaan hyvin toimeen.

Avustajana tarvitsee tietynlaisen työasenteen. Tässä työssä olen oppinut paljon ja tavannut paljon erilaisia ihmisiä. Vakityössä on ollut helpompaa kuin keikkalaisena, sillä työhön saa eri tavalla rutiineja ja asiakkaat oppii tuntemaan paremmin.”

Kiinnostaako sinua hakea Caritakselle töihin, vapaaehtoiseksi tai keikkalaiseksi? Lisätietoa löydät osoitteesta http://yhteiso.caritaslaiset.fi/toihin.