Vapaaehtoisille monenlaisia mahdollisuuksia – Katso paikat!

07052018

kahvittelutAsukaskahvilat ovat pidettyjä tilaisuuksia palvelutaloissamme. Toiveena on löytää lisää vetäjiä Kahvila Porinaan Caritas Matriitiin. Asukkaat ovat kahvilan kantava voima, joten vapaaehtoisen tehtävänä on toimia apukäsinä ja juttuseurana.

Asukkaiden toiveita vapaaehtoisten vetämille ryhmille ja toiminnalle

Vapaaehtoistoiminnan koordinaattorimme Matleena Keränen kiersi kevään aikana yksiköitämme ja kyseli asukkaidemme toiveita vapaaehtoisten vetämistä ryhmistä ja toiminnasta. Kyselykierros tuotti tulosta – erilaisia toiveita ja ideoita saatiin kerättyä runsaasti. Myös kiitoksen sanoja kuultiin, vapaaehtoiset ovat asukkaillemme tärkeä ja korvaamaton osa hyvää arkea ja elämänlaatua.

Monen vanhus- ja vammaisasukkaan hartaana toiveena on saada ystävä kahdenkeskiseen ajanviettoon, esimerkiksi ulkoiluseuraksi tai harrastekaveriksi. Tämä toiminta ei vaadi vapaaehtoiselta suunnittelua tai valmistelua; tärkeintä on annettu aika, avoin mieli ja läsnäolo.

Moni vapaaehtoisen vetämä ryhmä on toiminut Caritaksessa useamman vuoden ajan. Toiveena kuultiinkin, että olisi mukavaa jos vanhat ryhmät voisivat jatkua. Niinpä vapaaehtoistyöstä kiinnostuneen ei tarvitse keksiä toimintaa alusta alkaen, vaan toimintaan voi tulla mukaan jo olemassa olevan ryhmän vetäjäksi.

Paikat vapaaehtoisille:

– Ystävä/harrastekaveri
– Musiikkihetken vetäjä vammaisten pariin
– Karaoke-tuokion vetäjä vammaisten pariin
– Lehtien lukija vammaisten pariin
– Retkikavereita vanhus- ja vammaistyöhön
– Toiminnallisten tuokioiden ohjaaja vanhusten pariin
– Käsityö-/tarinakerhon vetäjä (Caritas Matriiti)
– Asukaskahvilaan apukäsi (Caritas Matriiti)
– Porinapiirin vetäjä vammaisten pariin
– Peli-iltojen vetäjä (Caritas-Koti)
– Maalaus-/runokerhon vetäjä (Caritas-Koti)

Ota rohkeasti yhteyttä niin opastamme sinua eteenpäin!

Matleena Keränen, vapaaehtoistoiminnan koordinaattori
matleena.keranen@caritaslaiset.fi