Vapaaehtoistyö pitää virkeänä

11062019

Lauri

Caritaksen toiminnassa on mukana lukuisia vapaaehtoisia useissa erilaisissa tehtävissä. Caritas-Kodilla tuolijumppaa viikoittain ohjaava Lauri (kuvassa oikealla) on yksi heistä. Tuolijumpparyhmässä riittää kävijöitä. Vuosien mittaan tutuksi tulleen vertaisvetäjän maksuttomaan ryhmään on helppo ja mukava tulla. Tuolijumpassa osa liikkeistä tehdään istuen ja seistessäkin voi tarvittaessa ottaa tukea tuolin selkänojasta. Liikuntamuoto sopii monen kuntoisille; myös heille, jotka eivät välttämättä harrasta muuta liikuntaa.

Monessa mukana

Lauri kertoo olleensa aina monessa mukana. Työelämästä Lauri jäi varhaiseläkkeelle 55-vuotiaana, kun eläkemahdollisuutta töiden loppuessa tarjottiin. ”Kun vaimoni oli vielä työelämässä, näin Kalevassa, että Oulun seudun ammattiopistossa oli peruutuspaikkoja haettavana. Hain opiskelemaan kirvesmieheksi. Pääsin sisään ja kävin 2-vuotisen ammattikoulun 17-vuotiaitten poikien kanssa. Se oli kiva kokemus. Kävin välillä rakennuksella töissä ja välillä koulussa oppitunneilla. Suoritin tutkinnon pelkästään eläkkeellä oloa silmällä pitäen. Opinnoista oli paljon hyötyä monenlaisissa vapaaehtoistöissä, myös omissa töissäni”, Lauri kertoo.

Eläkkeellä ollessaan Lauri on ehtinyt kokeilla yhtä sun toista harrastusta. ”Eri aikoina olen harrastanut esimerkiksi piirustusta, öljyvärimaalausta, näyttelemistä, runon lausuntaa, valokuvausta, hiihtoa, pyöräilyä ja keilailua”, hän luettelee.

Tekemistä Laurilla on riittänyt myös Oulun luonnonsuojeluyhdistyksen retkikerhon aktiivina sekä Lapinkävijöiden lukuisten, kuntoa vaativien patikkaretkien osallistujana. Lapinkävijöiden retkistä mieleenpainuvimmaksi Lauri nostaa retken Etelä-Norjassa sijaitsevalle Galdhøpiggen-nimiselle vuorelle. ”Se oli hauska ja vaativa retki”, hän muistelee. ”Kaikkea pitää elämänsä aikana kokeilla. Pitää kyllä vaimoa kiittää, että olen saanut näin paljon harrastaa”, Lauri kiittelee.

Caritaksen vapaaehtoistoimintaan Lauri kertoo tulleensa mukaan muutettuaan omakotitalosta Caritas-Kylään kerrostaloasuntoon. ”Syksyllä 2009 aloitin Caritaksen ulkoiluryhmässä ”pyörätuolin työntäjänä”, siinä vierähti viitisen vuotta”, hän laskee. Kuntosaliryhmääkin Lauri ennätti ohjata lähes vuosikymmenen ajan.

Tällä hetkellä Lauri vetää tuolijumpparyhmää, joka kokoontuu Caritas-Kodilla tiistaiaamupäivisin. Kävijöitä ryhmässä on keskimäärin yli parikymmentä per kerta. Lauri poimii jumpparyhmässä tehtävät liikkeet videoilta, esitteistä ja erilaisista julkaisuista. Mukaan hän kelpuuttaa käytännössä testattuja ja turvallisia liikkeitä. ”Henkilöiden, joilla on sydänvika, ei pitäisi tuolijumpan tehtäviä suorittaessaan nostaa käsiä pään yläpuolelle”, Lauri muistuttaa.

lauri jumppaa

Harrastuksista
hyvinvointia

Lauri haluaa innostaa muitakin mukaan yhteiseen tekemiseen ja liikkumiseen, sillä hän on huomannut vapaaehtoistyön ja harrastamisen positiiviset vaikutukset. ”Kaikki ne harrastukset, jotka ovat mielenkiintoisia ja joissa on hyvä meininki, pitävät ruumiin ja mielen virkeänä ja terveenä. Rohkeasti vaan kohti uusia haasteita myös eläkkeellä ollessa”, Lauri summaa.

Pitkän linjan vapaaehtoisena Lauri kertoo tietävänsä, että monelta puuttuu sopiva harrastuskaveri ja että yksin lähteminen saattaa tuntua hankalalta. Hän kehottaa kuitenkin rohkeuteen. ”Mikäli jää odottamaan sopivaa harrastuskaveria, on aika sidottu. Kaikki se mikä kiinnostaa minua, ei kiinnosta toista osapuolta ja jos minulla on aikaa, niin toisella ei ole. Ei muuta kuin rohkeasti siihen ryhmään, minkä touhut kiinnostavat, niin kyllä sieltä kavereitakin löytyy. Ei kannata jäädä miettimään, mitähän nuokin ajattelevat”, hän kannustaa.